Det gröna alternativet för den tunga trafiken
Minst 95% av allt material i ZF:s produkter är återvinningsbart. Genom att renovera en enhet istället för att köpa en ny kan man spara upp till 90% energi och återanvända 50-90% av materialet, beroende på produkt.
Hållbarhet och cirkulär ekonomi är uttryck som är i ropet. Cirkulär ekonomi illustreras kanske lättast genom att man sätter det i kontrast till linjär ekonomi, där en produkt tillverkas för att sedan säljas till en kund som i sin tur slänger produkten när den är förbrukad. Ett kortsiktigt och ohållbart arbetssätt med tanke på att alla råvaror är ändliga och har en påverkan på vår miljö. I cirkulär ekonomi skapas produkten på ett sätt som gör att den i möjligaste mån kan återvinnas eller återanvändas och ger få eller inga miljöovänliga restprodukter. Trots cirkulär ekonomis uppsving är linjär ekonomi fortfarande den dominerande affärsmodellen.
Modeord kommer och går, men att jobba med produkter och tjänster med ett långsiktigt tänk är inget nytt påfund. ”Jag ser inget motsatsförhållande mellan att göra affärer och att tänka hållbarhet. Tvärtom. KGK:s löfte till våra kunder är ’en långsiktigt bra affär’. Då måste dessa affärer vara hållbara”, säger KG Knutsson AB:s vd Johan Regefalk.
”Vi på KGK har, som resten av vår bransch, en viktig roll att fylla för en hållbar framtid”, fortsätter Johan Regefalk. ”Cirka 85 procent av våra persontransporter görs med personbil, buss samt motorcykel och inget tyder på att människors önskan och behov av mobilitet kommer att minska. Men vår mobilitet måste bli mer hållbar.”
KGK har sedan 1950-talets början varit industrijätten ZF:s servicepartner i Sverige – numera är man även servicepartner i Norge och Baltikum. ZF är en av världens största leverantörer av drivlina och chassiteknik samt aktiv och passiv säkerhet. Bolaget omsatte 2015 cirka 29 miljarder € med totalt 135 000 anställda i 40 länder.
Som auktoriserad servicepartner till ZF tar KGK hand om all garanti, service och renovering av ZF-produkter i Sverige, Norge och Baltikum. Det rör sig framförallt om service av växellådor och axlar inom segmenten buss, lastvagn, entreprenad, marin och tåg. Och det är här modeorden hållbarhet och cirkulär ekonomi kommer till pass.
Att renovera till exempel en bussväxellåda kan innebära att man sparar allt mellan 50% och 90% i material jämfört med att ta fram en ny.
En renovering garanterar ett långt liv för fordonet, vilket förbättrar restvärdet och förlänger produktionslivet. Men för kunden är kanske den största vinsten i tid. KGK har ett stort lager av utbytesenheter som kan skickas på dagen och på så sätt se till att bussoperatörer över hela landet snabbt kan få sin buss tillbaka i trafik.
”Det är självklart viktigt att vi sparar miljön genom att jobba cirkelekonomiskt”, säger Christian Nord, verkstadschef på KGK:s ZF-avdelning. ”Men för våra kunder är det en bonusvinst. Det viktigaste är att vi är snabba. En dumper som står still kan i sin tur stanna av ett helt vägprojekt och kosta miljoner. Att vi renoverar innebär minimalt stillestånd och att arbetet utförs miljövänligt och kostnadseffektivt. Dessutom ger det en förbättring av fordonets restvärde och återstående produktionsliv.”
KGK har tillsammans med ZF skaffat sig en lång erfarenhet. Och Christian Nord är noggrann med att betona yrkesskickligheten som krävs av medarbetarna. ”Vi reparerar inte, vi renoverar. Det är en stor skillnad. Våra tekniker är certifierade specialister med många års erfarenhet och kan fastställa huruvida delar bör bytas ut, renoveras eller kan installeras igen. Vi demonterar alla renoverade produkter komplett, rengör och undersöker noggrant innan objekten monteras ihop. Sedan testar vi dem i provbänk för att garantera att de blir som nya i drift, tillförlitlighet och hållbarhet. Alla enheter eller delar som inte uppfyller våra höga förväntningar och standarder ersätts.”
Om det är extra bråttom eller om renoveringsobjektet är för stort för att flyttas, som till exempel växellådor till färjor eller gruvmaskiner, då rycker KGK:s servicetekniker ut och kommer till kunden. Ibland rör det sig om riktigt otillgängliga arbetsplatser som Aitikgruvan strax söder om Gällivare.
En service som sakteliga växer sig större för ZF och dess partners är ombyggnationen av växellådor från fossilt bränsle till etanol och el. ”Bytet av bränslekälla är en rörelse som påverkar hela branschen. Det är mest en fråga om hur lång tid förändringen kommer ta. ZF ligger långt framme och utvecklar även system för självkörande bilar”, avslutar Christian Nord.