Ambassadörerna – Min Bil

Det finns de som gör bättre reklam för ens varumärke än någon marknadsavdelning. De som träffar kunderna dagligen och genom sin kunskap, sitt bemötande och genom att hålla vad man lovar är de bästa ansiktena utåt ett företag kan ha. KGK:s verkstadskedja Autoexperten har det senaste året välkomnat en rad nya bilverkstäder. I en reportageserie berättar vi om några av Autoexpertens nya ambassadörer. Först ut är Min Bil, med flera anläggningar i Stockholmsområdet.

”Välkommen! Du får ursäkta min röst men jag har just haft luftrörskatarr.”

Min Bils marknadschef Camilla Henriksson är för dagen utrustad med Bonnie Tyler-stämma när hon möter upp i receptionen. Vi är på hennes och sambon Mickael Perssons anläggning i Täby. De har ytterligare fyra toppmoderna och fräscha anläggningar i Stockholmsområdet med sammanlagt 45 anställda, men eftersom den här verkstaden med tillhörande bilhall är nyast behöver den mest uppmärksamhet. Inför vårt möte har jag skojat med Mickael om att han får ta på sig bästa skjortan med tanke på att vi ska fotografera. ”Det var faktiskt bra att du påminde mig. Jag kunde lika gärna stått i blåställ i dag.”

Livet som entreprenör innebär att man sitter på fler än en stol. Det må stå vd på Mickaels visitkort, men han började som mekaniker och går fortfarande på utbildningar tillsammans med sin personal. Och om inte något annat kräver hans uppmärksamhet hittar man honom på golvet.

dsc_2010_2

Det finns över lag ingen direkt hierarki på Min Bil. Camilla är med och fattar beslut lika mycket som Mickael. ”Det där med titlar är viktigare för omgivningen. Folk verkar bli förvirrade om de inte kan placera en i ett fack”, säger hon.

Min Bil blev en del av Autoexperten i maj 2017. Innan det tillhörde man MECA i elva år och bytet var ett beslut man övervägt länge. Diskussionerna mellan företagen hade pågått från och till i åratal.

Hur känns det nu när ni bytt skylt?
”Min spontana känsla är att det här skulle vi gjort tidigare”, säger Mickael. ”Vi känner oss mer harmoniska och irritationen från vår förra leverantör är ersatt av stor arbetsglädje. Vi är auktoriserade på elva bilmärken och flera av dem har uppmuntrat vårt byte.” dsc_2001

Kan ni konkretisera vad som skiljer sig från hur ni hade det förut?
”När vi behöver hjälp så får vi det omgående. Om vi behöver få fram en leverans extra snabbt ordnar man det. Över huvud taget är alla väldigt lösningsorienterade och har fokus på slutkunden”, säger Camilla.

Mickael fyller i: ”Det är de mjuka värdena som är den stora skillnaden. Jag tycker man känner generellt att det finns en genuinitet hos människorna i organisationen. Vilka man än träffar så finns det inga problem, det finns bara lösningar.”

Camilla: ”Det som jag framförallt reagerar på är att man sa till oss att ’när delen sitter på bilen, och kunden betalat och kört härifrån, då är Autoexpertens affär klar. Om inte verkstaden är lönsam är inte vi lönsamma.’”

Ni har ett redan väl inarbetat varumärke och en befintlig kundkrets. Hur viktigt var det för er att få behålla ert namn och egna kunddatabas?
”Det var ett par av hörnstenarna när vi satte oss ner och förhandlade”, säger Mickael. ”Och det var självklart för Autoexperten att vi skulle behålla båda. Tidigare hade vi fått kriga för just vår kunddatabas.” Samtliga Min Bils anläggningar har redan blivit ackrediterade Autoexpertenverkstäder, och det aktuella samtalsämnet Godkänd Bilverkstad kommer upp. Det visar sig att det finns goda kunskaper i ämnet.
”Vi var en av fyra pilotverkstäder”, säger Mickael. ”Camilla skrev en instruktion för oss på Min Bil, och när de gjorde revision på oss gillade de materialet så mycket att de byggde den officiella manualen på det.”

Det är många verkstäder som uppfattar Godkänd Bilverkstad som något krångligt.
”Det finns ingen anledning att oroa sig. Det handlar bara om sunt förnuft. Jag skulle tro att de flesta redan gör rätt, det handlar bara om att dokumentera arbetet”, tröstar Mickael.