gruppbild_1920x1080px

Lesjöfors Automotive AB utsedd till årets leverantör 2016

När KG Knutsson AB för andra gången delade ut utmärkelsen Supplier of the Year föll valet på en klassisk svensk industripionjär. Lesjöfors Automotive AB tog hem trofén för sin höga servicegrad och leveransprecision.

Historia och fakta

Lesjöfors AB har anor som sträcker sig tillbaka till 1675, då ett privilegiebrev tilldelades en hammarsmedja vid Lesjöfors strömmar. Men den moderna historien för det värmländska företaget tar egentligen fart i mitten på 1990-talet, då fabriken tragiskt brann ner. För att kunna rädda tillverkningen tog man hjälp av största konkurrenten, Kilen Industri AB i Strängnäs, som upplät det tredje skiftet för Lesjöfors tillverkning. Hela personalen flyttade tillfälligt till Strängnäs för att göra produktionen möjlig.

Företagsledning och ägare bestämde sig för att bygga upp fabriken på nytt, och ett år senare stod en av Europas modernaste fjäderfabriker klar i Lesjöfors. Sedan förvärvade man Kilen Industri AB och de två konkurrenterna blev tillsammans en större aktör. All produktion flyttades till Lesjöfors och så småningom hamnade logistik och administration i Växjö.

Året innan branden hade Lesjöfors AB nämligen köpt upp småländska Rally Elit, som blev Lesjöfors Automotive AB. Ett par av de som var med på Rally Elits tid jobbar fortfarande kvar inom företaget, bland annat Christer Stark.

I dag ägs Lesjöforskoncernen av Beijer Alma och har ca 1500 anställda i hela Lesjöforsgruppen. Företaget är en av Europas ledande tillverkare av fjäderprodukter och har 21 fabriker över hela världen. På själva Lesjöfors Automotive AB i Växjö är 22 fastanställda.

September i Växjö innebar, som i stora delar av övriga Sverige, en släng av brittsommar. Och torsdag 8 september lyste solen både ute och inne på kontor och lager för Lesjöfors Automotive AB. Just den här torsdagen var nämligen representanter från KG Knutsson AB på besök för att dela ut utmärkelsen Supplier of the Year.

”Vi instiftade utmärkelsen eftersom vi insett att logistiken är ett allt viktigare konkurrensmedel i branschen. Det här är ett sätt för oss att få våra partners att uppmärksamma vikten och förtjänsten av att enas om system och metoder inom logistiken”, sade Niklas Nordén, varuflödeschef på KGK.

mamma-barn
All personal som var på plats samlades i matsalen där det bjöds på bubbel och småtugg. Yngsta deltagaren Alma var bara några månader gammal, men hängde med gott humör på mamma Linda Starks arm. Möjligen blev Alma lite rastlös under de olika anföranden som hölls i samband med att utmärkelsen delades ut, men hon repade sig lagom till fotograferingen.
Lesjöfors Automotive AB tilldelas Supplier Of The Year Award 2016 då dom uppvisat enastående resultat gällande leveransprecision, avvikelser, kommunikation samt en vilja att tillsammans med KGK ha kostnadseffektivitet i fokus.
Niklas Nordén
Tom Forsell. I förgrunden Niklas Nordén.

När ceremonin var genomförd följde en stunds samtal mellan Niklas Nordén och Tom Forsell, verksamhetsutvecklare på KGK, och några av personerna med nyckelpositioner på Lesjöfors Automotive i Växjö. Det blev mycket prat om logistik, framtiden för företaget, servicegrad och trådtjocklek, så håll i dig, det här kommer bli smalt!

Vad är det som gör att Lesjöfors Automotive AB får den här utmärkelsen i år?

Håkan Möller

Håkan Möller, vd: Det bygger så mycket på att hela gruppen är fokuserad på kund och att hålla hög servicegrad, det är inpräntat sedan länge hur viktigt det är. Och så har vi fått hålla ihop med samma personal under lång tid. Det är viktiga faktorer. Jag tror att många trivs med den företagskultur vi har. Vi har en ganska platt organisation här i Växjö, det är ett glatt gäng och det är lätt att trivas.

Christer Stark, försäljningchef
Christer Stark

Christer Stark, försäljningschef: Vi bestämde tidigt vilken typ av kund vi ska ha och att vi ska hålla en hög servicegrad. Den planen har vi följt. Vi ska ha grejerna på lager, annars får någon annan sälja och då har de fått in en lilltånagel och plötsligt har de hela foten inne. Vi måste vara bra för att hålla den position på marknaden vi har.

Sedan är servicegraden en faktor, där vet vi att vi är duktiga.

Jag kallar inga företag för konkurrenter utan säger kollegor, och vi har kollegor som är jäkligt nöjda med att leverera 90%. Vårt mål är 98%. Och det är ljusår mellan 90 och 98!
Christer Stark

Ja, de där sista procenten kostar. Den insats som behövs för att behålla en så hög servicegrad är exponentiell.

Håkan Möller: Vi har ett väldigt stort sortiment också, det tror jag bidrar väldigt mycket. Det är ingen som är i närheten av vårt utbud. Och så får vi inte glömma att vi har produktionen inhouse. Vi har kontroll över hela kedjan.

Produktionsplanerar ni ”bara” alla fjädrar för Automotive, eller inom hela Lesjöfors AB?

dsc_9554_2
Mats Tallkvist

Mats Tallkvist, produktionsplanering: Det är ”bara” Automotive, men vi har fyra olika lagerställen som vi ska tillgodose – England, Tyskland, Ryssland och så här i Växjö. Plus att vi har extralager i fabriken i Lesjöfors också, lite buffert.

dsc_9558_2
Bo Magnusson

Bo Magnusson, logistikansvarig: Vi har gasfjäderproduktion i Lettland som vi också planerar för. Det är olika ledtider, vårt lager i Ryssland tar längre tid, det är omständligare att fylla upp för det är noggrannare med vikt och lite annat. Vi har 98% servicegrad som mål, och ofta ligger vi högre, men det är ett högt ställt mål vi har.

Finns det en ambition att sprida den svenska företagskulturen till de andra länderna?

Håkan Möller: Det är så vi försöker jobba. Det sista bolaget in nu var Ryssland, när vi rekryterade vår vd där ville vi verkligen ha rätt person. Dels ville vi känna att det var rätt socialt men även att personen kunde komma in i vårt tänk. Och vi har verkligen lyckats där. Tyskland och England är det inte lika svårt med, det är mer likt kulturellt.

Bo Magnusson: Vi har varit i Ryssland och hjälpt till en hel del, både när vi byggde upp enheten och när vi flyttat packmaskiner och allting runtomkring. Vi har lärt upp dem i hur man packar pallarna bäst och hur man plastar bäst, allt!

Hur många artikelnummer har ni i dagsläget i sortimentet?

Mats Tallkvist: 5000 när det gäller chassifjädrar och omkring 1700 gasfjädrar. Det är en balansgång med tillverkningen eftersom vi så att säga har väldigt lång svans. Vi försöker tillverka så få gånger som möjligt, samtidigt ska man inte ha någon inkurans eller något överlager. En del fjädrar tillverkar vi kanske bara en gång om året.

Bo Magnusson: Någon felbedömning har vi såklart gjort, men vi är duktiga på inkurans, den är väldigt låg. Det är alltid svårt när det är nya artikelnummer. Vi köper viss data från varje land för varje modell, sedan får man göra en kvalificerad bedömning. Efter första batchen får vi en liten historik och då är det lättare, även om det kan ändras väldigt fort. Ibland går en artikel från ingenting till att sälja väldigt bra. Däremot dyker det inte lika fort, man ser oftast trenden och hinner reagera.

Det händer att någon kund köper mycket av fel artikel, något som skiljer sig från mönstret. ’Varför köper de 50 fjädrar till Opel Omega plötsligt?’ Då brukar vi kolla. Då är det ofta felbeställt och kunden blir jättetacksam när vi påtalar det. Om vi hade tillverkat 50 istället för de fem som de kanske önskade, då hade vi haft 45 på hyllan till ingen nytta.

Har ni system för sånt, eller är det mänsklig kontroll?

Bo Magnusson: Vi kör både systemstöd och mänsklig kontroll. Jag tror det är därför vi är så vassa som vi är.

dsc_9573
Hur känner ni att ni på lagret är delaktiga till att Lesjöfors blivit årets leverantör? Joakim Karlsson, lagersamordnare: Genom att vi levererar rätt till kund. Och att det är rätt kvalitet på det vi skickar. Vi försöker behandla alla kunder lika och göra ett så gott arbete som möjligt hela tiden. Vi på lagret känner oss absolut delaktiga i det här priset. Eftersom det är en liten grupp blir vi som ett lag.

När det gäller materialet, hur många artikelnummer köper ni i er tur in, utgår det från strängstorleken? Finns det 50 olika dimensioner som i sin tur blir 5000 artikelnummer?

Mats Tallkvist: Artikelnumren är baserade på trådtjocklekar, ja. Från 8 till 16 mm med 0,25 mm mellan varje dimension, sen blir det större hopp. Då är det bara halv- och helmillimetrar.

Bo Magnusson: Jag tror det rör sig om ett 40-tal olika tråddimensioner.

Så ett 40-tal artikelnummer blir i sin tur 5000?

Bo Magnusson: Visst är det coolt?

Mats Tallkvist: Sedan varierar det ju inom varje tjocklek, en del blir bara en artikel hos oss, andra tjocklekar kanske blir 300 olika fjädrar. 13 mm är nog den som går mest.

Bo Magnusson:  Mats kan alla tjocklekar och artikelnummer utantill om ni är nyfikna!

Får ni fortfarande många telefonsamtal eller är det mejl som gäller? Elizabeth Kronsell (till höger i bild), kundtjänst, logistik, planering, fakturering: De senaste fem åren är det mycket mer mejl. Det är både på gott och ont. Ibland får man toppar med många mejl, då kanske det tar ett litet tag att lösa problemen. Ulrika Lindahl, kundtjänst, order: Oftast svarar vi på en halvtimme, eller ännu snabbare.
Håkan Möller, Christer Stark och Tom Forsell inspekterar Lesjöfors Automotive AB:s lager.

Vi har berört servicegradsmålet tidigare, 98%. Jobbar ni aktivt med lageromsättningshastighet? Och har ni en målsättning?

Bo Magnusson:  Ja, vi omsätter lagret tre gånger per år. Vi kan inte ligga högre där för då blir det problem med servicegraden. Man har ju viss balans i lager kontra produktionen. Vi har hittat vår nivå helt enkelt.

Håkan Möller: Tre gånger per år är snittet för hela Automotive, inklusive alla våra andra enheter. Vi mäter ju aldrig bara för Växjö egentligen. Det vi mäter individuellt är för Tyskland, England och Ryssland. De ligger på fem ibland, till och med mer. De har nytta av att vi skickar ganska snabbt till dem. Men tittar man på helheten ligger vi runt 3,2.

Bo Magnusson: När det gäller servicegraden har vi kategoriserat våra artiklar i A, B, C och D. På A- och B-artiklarna ska vi ha 100%. För kunden kan det ju vara väldigt värdefullt med en D-artikel också, men brister det där är det inte så många kunder som blir drabbade. För den enskilde kunden som står med bilen på lyften så är den förstås väldigt viktig. Även om han har en Mitsubishi Colt eller vad det nu är…

Mats Tallkvist: …en Opel Omega…

Bo Magnusson: …eller en gammal Amazon.

Framtida utmaningar – var är ert företag om fem-tio år?

Håkan Möller: Jag har svårt att se att vi kommer se mycket annorlunda ut mot hur vi gör i dag. Det finns fjädrar i till exempel glasfiber i dag men det är ett ganska oprövat kort. Stålfjädern är outstanding i ekonomi och hållbarhet och övriga egenskaper och kommer leva väldigt länge.

Marknadsandelar då, har ni ambitioner på att växa?

Christer Stark: I Skandinavien har vi alla större aktörer som kunder. Vi kan inte öka här, det är större risk att vi tappar. Tittar vi på Kina så måste det vara en marknad på sikt för oss. Priserna kommer gå upp för det de tillverkar inhemskt. Jag var där tillsammans med Exportrådet i början av 2000-talet och efter den resan kändes det som det var för mycket försäljningshinder med bland annat strafftullar. Vi har legat lågt sedan dess men nu är det så mycket mer bilar i landet än vad det var då, så vem vet…

Sedan är internet en utmaning för hela branschen. Många internetbolag säljer bara på pris och inget annat. Kunden har inte samma säkerhet. Men företagen finns där och priserna finns där så i det långa loppet kommer det nog att bli en form av prisharmonisering där ni som aktör och internetbolagen kommer närmare varandra, trots att KGK står för så mycket mer. Jag har ett antal telefonsamtal i månaden från såväl privatpersoner som verkstäder,  ”’du, jag har köpt er fjäder men det blev fel’. ’Jaha, var har du köpt den då?’” Då är det ju inte hos någon direktkund till oss. ”Men de vill inte ta tillbaka felskicket”. Ja, tyvärr, jag kan inte göra någonting. Du gjorde ett val när du köpte därifrån. Du tänkte att det var billigare. Snålheten bedrar visheten.

Sist men inte minst, vad betyder den här utmärkelsen för Lesjöfors Automotive?

Christer Stark: Det betyder att nu får vi jobba ännu hårdare så att ni står här och delar ut titeln till oss nästa år igen!

Från väster till höger: Magnus Norin (KGK), Mattias Henriksson (KGK), Christer Stark, Mats Möller, Niklas Nordén och Tom Forsell.